Helaas zijn onze Zeeuwse mosselen op. Vanaf medio Juli 2025 verwachte wij weer nieuwe oogst. Volg ons via Facebook of Instagram om mee te kijken in ons bedrijf. En voor de start van de 'nieuwe oogst in 2025'.  Zeeuwse mosselen daar word je blij van...  Groet, Van de Mosselmannen

 

menu
sluit

De Mosselkwekerij

Nieuws

Onze historie
Bestel hier jouw mosselen!
Adresgegevens

Mosselzaad Invanginstallaties te water

Mosselzaad Invanginstallaties te water

 

De wind is flauw tot stil als we in de nacht van zondag op maandag 3 april de haven van Yerseke verlaten richting de Waddenzee. Onze vaarroute moet worden gewijzigd omdat Roompotsluis is gestremd vanwege onderhoud. Samen met een aantal collega's varen we via Stellendam de Noordzee op richting de Waddenzee.

 

Deze week zullen we samen met de mannen van de YE 170 de mosselzaadinvanginstallaties plaatsen, longlines met drijvers. Half in de middag arriveren we in Harlingen en meren af in de Marconihaven aan Oostpoort. In de loop van de avond zijn beide schepen, de 72 en de 170, bijna volgeladen als we er voor kiezen om vanwege de tijd eerst met de 72 te vertrekken richting Vogelzand.

 

Dinsdagmorgen worden de eerste twaalf lijnen uitgevierd en keren we weer terug naar Harlingen. We laden de 72 nog een keer vol met tien lijnen. Iedereen is goed op elkaar ingespeeld en in een rap tempo worden diezelfde dag deze lijnen in de Zuidmeep aan de ankerpalen bevestigd. In de loop van de avond liggen we afgemeerd voor de Tsjerk Hiddessluis in Harlingen. We kijken terug op een productieve dag en sluiten af met een 'koude klets' voordat we de kooi in kruipen.

 

Woensdag steekt de wind op, geen weer om longlines uit te vieren. Met 22 lijnen geladen laten we het spijkertje woensdagavond in 't Scheer zakken. Donderdagochtend na de koffie starten we met de laatste sessie. Net na 4 uur is de klus geklaard en zetten we weer koers richting Harlingen. De spieren zijn goed gebruikt van de week. Ruim 4.400 tonnetjes, 14 kilometer longline en 1.200 meter zware ketting passeerden zes paar handen. Vrijdags nog een vergadering met de Adviescommissie Mosselpromotie en dan weekend.

 

Het is maandag 10 april, 4 uur in de ochtend als we over het asfalt naar het noorden rijden. We wachten nog een week met het opknopen van het invangtouw, het is nog vroeg voor de tijd van het jaar en er wordt vanaf half de week een dikke bries verwacht. We nemen geen risico, de kans dat er lussen over de hoofdlijnen waaien en daardoor knopen ontstaan in het invangsubstraat is dan toch aanwezig. We weten maar al te goed dat dat een vervelend karweitje is om dat uit de knoop te halen. Als we kijken naar de larven die zich in de waterkolom bevinden is er op de Waddenzee een verhoging in vergelijking met de week ervoor. Vanaf volgende week zullen we ook invangsubstraat monitoren.

 

We maken het schip gereed, de geleiders worden geplaatst en de ruimen gevuld met invangtouw. Alles wordt getest en is dik in orde. De rest van de week gebruiken we om de mast en de gieken te schilderen.

 

Nieuwsgierig wat er de komende weken gebeurt aan boord? Volg onze Facebookpagina De Mosselkwekerij.

 

Jos Steketee,

YE 72